CULTURA ORGANIZAȚIONALĂ
ŞCOALA GIMNAZIALĂ GIMNAZIALA NICU ENEA
DRAGĂ PĂRINTE,
Este o plăcere să-ţi arăt o nouă prezentare
a Şcolii pentru anul şcolar 2019-2020. Cu siguranţă, vei considera că această
prezentare va fi de folos în alegerea Şcolii noastre pentru a putea ghida
primii paşi în lumea educaţiei a fiicei sau fiului dumneavoastră. În şcoala
noastră se pune accent pe nevoile educaţionale ale fiecărui copil în parte.
Această şcoală seamănă foarte mult unei familii care a fost și este de folos comunităţii.
Fiecare copil este încurajat să se autodepăşească în tot ceea ce ştie şi ceea
ce poate. Dezvoltarea completă a copilului are o importanţă deosebită pentru
mine şi colectivul cadrelor didactice, de aceea împreună asigurăm crearea unui
mediu activ de învăţare. Bineînţeles că avem nevoie şi de suportul
dumneavoastră. Noi considerăm educaţia copilului ca o responsabilitate atât a
şcolii cât şi a părinţilor, care la rândul lor trebuie încurajaţi să se implice
activ. Sperăm că citind această prezentare veţi fi mai siguri de faptul că
această şcoală îi va fi de folos, va avea de câştigat şi, mai mult decât atât,
va fi şi încântat. Personalul didactic, dar şi cel auxiliar va asigura un mediu
adecvat în care copilul tău se poate dezvolta psihic, spiritual, moral şi
educaţional. Sperăm, de asemenea, că această prezentare să-ţi răspundă la toate
întrebările tale despre şcoala noastră. Va fi o experienţă minunată pentru tine
şi copilul tău să intri în familia noastră. Dacă există şi alte întrebări nu
ezita să ne contactezi.
Cu respect, Director: prof.
Mariana Ifrim
I. PREZENTAREA UNITĂŢII ŞCOLARE ŞI A
COMUNITĂŢII
SLOGAN: SĂ SCOATEM DINTR-UN CARACTER CEA MAI BUNĂ VARIANTĂ
MOTTO: ,,În limitele impuse, cu resursele existente, bazaţi pe convingerea că
toate au un început, să încercăm să facem singuri ceea ce aşteptăm de la
alţii’’.
I.1. ARGUMENT
,,În Europa, dezvoltarea economică şi
socială din ultima decadă a demonstrat necesitatea crescândă a unei dimensiuni
europene a educaţiei şi formării. Mai mult, tranziţia către o economie bazată
pe cunoaştere, capabilă de creştere economică durabilă, cu locuri de muncă mai
multe şi mai bune, cu un grad mai mare de coeziune socială, aduce noi provocări
în domeniul dezvoltării resurselor umane.,, (Declaraţia de la Copenhaga)
Politicile educaționale ale M.E.N. cuprind orientările strategice ce vizează
contribuţia educaţiei la procesul de transformare a societăţii noastre într-o
adevarată societate europeană, care să asigure egalitatea de şanse tuturor
cetăţenilor ei, fără discriminare. Prin finalizarea cu succes a studiilor, care
va continua toata viaţa prin cursuri de formare continuă în fiecare domeniu de
activitate, fiecare cetăţean trebuie să aibă şansa de a-şi valorifica propriul
potenţial, participând prin dezvoltarea personală şi profesională la
dezvoltarea economiei naţionale, făcând-o competitivă în contextul fenomenului
de globalizare, la al cărui construcţie asistăm.
Calitatea educaţiei influenţează
major atât viaţa persoanei, cât şi viaţa societăţii în ansamblu. Legea
învăţământului asigură cadrul pentru realizarea obiectivelor reformei
învăţământului preuniversitar românesc, care vizează, în esenţă:
-un învăţământ diversificat, ce permite şi
stimulează parcursuri individuale de pregătire, înnoirea şi competiţia;
-un învăţământ orientat spre valori
şi spre atingerea unor standarde de performanţă; -un învăţământ compatibil cu
sistemele europene. Dimensiunea europeană a educaţiei este o provocare care
implică sarcini didactice ce vizează dezvoltarea spirituală, morală şi
culturală a elevilor şi pregatirea lor pentru oportunităţile,
responsabilităţile şi experienţele vieţii ca cetăţean european care a învăţat
să coopereze, să comunice, să participe, să acţioneze, să respecte drepturile
şi libertăţile omului, pluralismului şi statul de drept, să abordeze
intercultural diversitatea într-o uniune de civilizaţii.
În contextul actual, în care se fac
eforturi susţinute pentru compatibilizarea învăţământului românesc cu cel
european, documentele de politică educaţională prevăd acţiuni specifice menite
să asigure: - învăţarea şi utilizarea fluentă de către tineri a două limbi de
circulaţie internaţională;
- cunoaşterea limbajului informatic;
-asimilarea limbajelor artistice;
Descentralizarea sistemului de învăţământ, ca prioritate a reformei
educaţionale, implică transferul autorităţii decizionale şi a răspunderii
publice de la nivel central la nivel local şi/sau al unităţii şcolare.
În acelaşi timp, descentralizarea
implică şi creşterea influenţei comunităţii locale asupra unităţii şcolare.
Instituţia şcolară se află în slujba elevilor şi a comunităţii locale, astfel
că elaborarea ofertei curriculare va fi dependentă de nevoia şi cererea
educaţională exprimată de comunitate. În acest mod se creează o strânsă
interdependenţă între şcoală şi comunitatea locală, atât în ceea ce priveşte
opţiunile educaţionale strategice cât şi resursele materiale şi umane care pot
fi atrase către activitatea educaţională. Având în vedere descentralizarea
sistemului de învăţământ, şcoala îşi dobândeşte o largă autonomie, având
sarcina de a-şi concepe o politică proprie în domeniile curriculare, financiare
şi al resurselor umane.
Prin aceste premise, managementul
unităţii de învăţământ devine deosebit de important, înlesnind trecerea de la
simpla gestionare şi monitorizare a procesului educaţional la definirea
propriei identităţi a unităţii şcolare, realizând şi promovând oferta
educaţională şi prezentând atractivitate şi necesitate pentru comunitatea
locală, prin intermediul proiectului instituţional. În contextul unei
mondializări a economiei, a globalizării mondiale, a creşterii concurenţei
internaţionale, ca urmare a aderării şi integrării în Uniunea Europeană, a
impactului de noi tehnologii asupra societăţii, precum şi a pregătirii
educabililor pentru a face faţă unei evoluţii în carieră într-o lume aflată în
rapidă schimbare principiile pe care s-a fundamentat acest proiect sunt
următoarele:
1. Centrarea actului educaţional pe
elevii şcolii: strategii didactice abordate, stimularea creativităţii,
modernizarea continuă a bazei materiale, stimularea participării la activităţi
extraşcolare şi extracurriculare menite să lărgească orizontul elevilor;
2. Echilibru între cerere şi ofertă:
oferta educaţională ţine cont atât de resursele umane şi materiale de care
dispune şcoala, cât şi de solicitările elevilor şi părinţilor, precum şi pe
domeniile actuale de interes: utilizarea calculatorului, comunicarea într-o
limbă modernă, educaţie pentru sănătate, educaţie civică;
3. Cooperare şcoală-comunitate: participare la
programele şi acţiunile organizate de Primaria Iaşi, colaborarea cu ONG-uri,
Poliţia şi alte autorităţi locale;
Tehnicile de analiză SWOT au permis o
evaluare echilibrată şi exigentă a resurselor şi mijloacelor, a impactului pe
care factorii socioeconomici, conjuncturali şi politici îl au asupra
activităţii unităţii. Planul de dezvoltare instituţională are în vedere
eliminarea "punctelor slabe", a cauzelor generatoare şi a riscurilor
asociate, înlăturarea "ameninţărilor" sau atenuarea efectelor
acestora. Stabilirea scopurilor strategice a pornit de la identificarea
"punctelor tari" (care reprezintă capitalul de referinţă) şi a
"oportunităţilor" oferite de cadrul legislativ sau de comunitate.
Scopurile strategice asumate izvorăsc din realitatea obiectivă constatată la
nivelul unităţii şcolare, corelate cu nevoile de educaţie şi calificare
reclamate de societate.
Analiza condiţiilor socio-economice
şi proiectarea traiectoriei de dezvoltare s-a făcut pe baza programelor
existente la nivel local şi regional, a evoluţiei previzibile a fenomenului
economic pe termen mediu şi lung, valorificând datele, prognozele şi
documentele elaborate de Consiliul Judeţean, Primăria Municipiului, Inspectoratul
Şcolar al Judeţului. S-au luat în considerare ideile desprinse din proiectele
întocmite la nivelul catedrelor şi comisiilor, a compartimentelor funcţionale
organizate la nivelul unităţii, consultările cu elevii, propunerile avansate de
comitetele de părinţi, de reprezentanţii comunităţii locale şi de agenţii
economici - parteneri tradiţionali ai instituţiei.
Într-o lume a noului şi a
schimbărilor, şcoala trebuie să promoveze incluziunea, valorile şi practicile
societăţii democratice. Misiunea ei este să orienteze tânăra generaţie spre
împlinirea în viaţa privată şi publică.
Proiectul de dezvoltare
instituţională este expresia concretă a definirii identităţii propriei unităţi
şcolare în contextul descentralizării sistemului de învăţământ ce implică
transferul autorităţii decizionale şi creşterea influenţei comunităţii locale.
Proiectul de dezvoltare instituţională reprezintă o asumare a politicii şcolare
a instituţiei, componentele sale strategice şi operaţionale făcând din el o
entitate aparte, irepetabilă. Fiind destinat deopotrivă celor din interiorul şi
celor din exteriorul şcolii, proiectul de dezvoltare instituţională
concentrează atenţia asupra finalităţilor educaţiei, asigură concentrarea
tuturor domeniilor funcţionale ale managementului, asigură coerenţa
transpunerii strategiei pe termen lung într-o serie de obiective pe termen
mediu, favorizează creşterea încrederii în capacităţile şi forţele proprii,
asigură dezvoltarea personală şi profesională, întăreşte parteneriatele din
interiorul şi din exteriorul unităţii şcolare, stimulează dezvoltarea ethosului
şcolar.
La baza întocmirii planului de
dezvoltare al Şcolii Gimnaziale Nicu Enea, au stat legile care guvernează
domeniul învăţământului, precum şi condiţiile concrete existente în zona în
care se află şcoala. Proiectul de dezvoltare instituţională a şcolii are
caracter anticipativ şi valoare strategică, are o determinare multiplă: pe de o
parte ţintele strategice ale dezvoltării, pe de altă parte, situaţia,
condiţiile şi resursele concrete ale şcolii şi ale comunităţii pe care aceasta
o serveşte. Proiectul şcolii, ca traiect al dezvoltării instituţionale, are o
valoare strategică. El este conceput pe o perioadă de 4 ani şi, chiar dacă suferă
modificări pe parcurs, oferă un orizont şi direcţii clare pentru activitatea
din şcoala respectivă, inclusiv priorităţi în alocarea resurselor.
Proiectul şcolii are un caracter
situaţional:
• este elaborat având în vedere
mediul şi condiţiile concrete în care funcţionează şcoala şi tendinţele de
evoluţie ale acestora.
• ţine cont că ameninţări evidente -
cum ar fi lipsa de pregătire a managerilor sau formarea deficitară a
profesorilor - pot deveni oportunităţi pentru dezvoltare prin conştientizarea
lor ca nevoi interne şi ca surse de elaborare a indicatorilor: „ştiu că nu ştiu
- deci trebuie să învăţ”.
Proiectul şcolii are două componente
strâns articulate:
1. Componenta strategică,
"perenă" - misiunea, ţintele şi opţiunile strategice ale unităţii şcolare.
2. Componenta operaţională -
programele, activităţile şi acţiunile concrete prin care se ating ţintele
strategice şi se realizează misiunea. Planul este necesar şi pentru ca
partenerii comunitari şi instituţiile şcolare cu care colaborăm să cunoască
ţintele şi activitatea propusă şi desfăşurată de colectivul acestei şcoli.
Destinat deopotrivă celor din interiorul, cât şi celor din exteriorul şcolii,
proiectul instituţional de dezvoltare focalizează atenţia asupra finalităţilor
educaţiei (dobândire de abilităţi, atitudini şi competenţe).
Există o distanţă între ceea ce suntem şi ceea
ce intenţionăm să devenim şi de aceea ne-am propus să schimbăm:
Ø tabla şi creta
cu softul educaţional;
Ø a ghici
răspunsul dorit de profesor cu a surprinde profesorul;
Ø temele pentru
acasă cu proiectul de cercetare;
Ø consilerea
profesională sporadică cu firma de exerciţiu;
Ø a sta cuminte în
bancă cu echilibrul dintre disciplină şi iniţiativă;
Ø reproducerea
mecanică cu creativitatea;
Ø a scăpa de
corigenţă cu dorinţa de succes;
Ø a înghiţi
materie cu a învăţa să înveţi;
Ø profesorul cu
morgă academică cu partenerul de echipă al elevului;
Ø închistarea
disciplinară cu învăţământul integrat;
Ø munca pe felii
cu o cultură organizaţională corporativă;
Ø sărăcia
salariului sigur cu atragerea de resurse;
Ø dependenţa de
finanţarea publică cu marketingul educaţional;
Ø rutina
profesională cu provocarea schimbării;
Ø şedinţele cu
părinţii cu parteneriatul comunitar;
Ø teama de
inspecţii cu evaluarea calităţii.
Noi considerăm că prin educaţie, prin
cultivarea unor valori-cheie precum: munca, încrederea, onestitatea,
competenţa, performanţa, curajul acţiunii civice, prin educarea drepturilor
omului, influenţăm infrastructura mentală a comunităţii. Creând un climat de
muncă stimulativ, în care toţi au succes şi îşi utilizează întregul potenţial
în beneficiul organizaţiei, Şcoala Gimnazială Gimnaziala Nicu Enea satisface
nevoile fiecăruia de a se simţi competent în a deţine şi utiliza informaţia,
deschis întru schimbare şi întru învăţarea şi respectarea convieţuirii într-o
societate democratică.
În acest sens, oferta noastră
educațională se raportează la obiective
precum cele de mai jos:
- asigurarea
pentru toţi elevii a unui standard de educaţie comparabil cu cel european;
- formarea
capacităţii elevilor de a comunica eficient în situaţii reale, în limba română,
în limbi străine şi în limbajele de specialitate;
- formarea şi dezvoltarea capacităţii de
adaptare şi integrare în societate;
- formarea
atitudinilor pozitive în relaţionarea cu mediul social (prin toleranţă,
responsabilitate, solidaritate, acceptarea şi respectarea alterităţii etc.);
- asigurarea unei
orientări şcolare şi profesionale corespunzătoare aspiraţiilor şi aptitudinilor
elevilor;
- formarea
capacităţilor şi a motivaţiilor necesare învăţării în condiţiile unei societăţi
în schimbare.
Credem în valorile profesionale
formate şi afirmate de-a lungul timpului în această şcoală, în capacitatea şi
competenţele corpului profesoral de aici, de a obţine şi menţine la standarde
ridicate performanţele elevilor. Suntem încredinţaţi că elevii şi corpul
profesoral de aici se află pe traiectoria ascendentă a devenirii învăţământului
românesc, catalizându-şi acţiunile pe direcţia redimensionării continue a
calităţii, sporirii şi menţinerii notorietăţii de care se bucură această
instituţie şcolară. Într-o lume a noului şi a schimbărilor, şcoala trebuie să
promoveze incluziunea, valorile şi practicile societăţii democratice. Misiunea
ei este să orienteze tânăra generaţie spre împlinirea în viaţa privată şi
publică. Vom fi mai mult decât suntem, o şcoală pentru viaţă, în care vom face
training şi formare pentru inserţie socială; o şcoală prietenoasă care va crea
forme atractive de petrecere a timpului liber; o şcoală a intersecţiei
comunitare în care elevi, părinţi, reprezentanţi ai autorităţii locale, agenţi
economici, instituţii de cultură vom forma echipe de lucru pe proiecte
concrete, o şcoală a serviciilor esenţiale către comunitate: consiliere privind
cariera, reconversie profesională, mediere ocupaţională.
Cultura
organizaţională:
Ideea de bază în optica şcolii noastre este
convingerea că fiecare elev poate învăţa.
Este responsabilitatea noastră, ca dascăli, să
asigurăm condiţiile în care fiecare elev să dea măsura potenţialului său maxim.
Noi considerăm că toţi elevii sunt unici şi au nevoi şi stiluri de învăţare
proprii; au dreptul la un mediu de învăţare sigur şi adecvat normelor europene;
trebuie să aibă propria responsabilitate în procesul de învăţare.
Toţi elevii trebuie să înveţe să-şi
exprime propriile opinii, iar lucrul în grupuri de cooperare îi pregăteşte
pentru viaţă. Prin programul managerial ne-am propus: exersarea practicilor
democratice europene; dezvoltarea accesului la programe internaţionale; stabilirea
de parteneriate educaţionale şi culturale cu şcoli din alte ţări europene. Noi
credem că şcoala trebuie să implice şi să folosească părinţii şi comunitatea
deoarece sunt parteneri esenţiali în procesul instructiv-educativ. “Cultura
este pentru organizaţie ceea ce personalitatea este pentru individ”.
Cultura organizaţională a unităţii
influenţează comportamentul indivizilor şi grupurilor din cadrul organizaţiei
şi are un impact puternic asupra tuturor aspectelor vieţii organizaţionale.
Şcoala Gimnazială Gimnaziala Nicu
Enea promovează valoarea ca mod de viaţă şi se adaptează la nivelul de
dezvoltare al societăţii actuale. Unitatea s-a remarcat prin calitatea actului
educativ, reprezentată prin rezultatele obţinute la evaluarea naţională,
olimpiadele şi concursurile şcolare. Regulamentul de ordine interioară a fost
elaborat prin consultarea tuturor factorilor interesaţi şi prin respectarea
normelor din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de
Învăţământ Preuniversitar. În conţinutul Regulamentului de Ordine Interioară
sunt cuprinse norme privind activitatea elevilor, a cadrelor didactice, a
personalului auxiliar şi a personalului nedidactic. În ceea ce priveşte
climatul organizaţional, putem afirma că este un climat deschis, caracterizat prin
dinamism şi receptivitate la schimbări, relaţiile dintre cadrele didactice
fiind cordiale. Directorul şcolii colaborează bine cu membrii colectivului,
ţine seama de sugestiile acestora şi ia decizii cu privire la reducerea
disfuncţionalităţilor semnalate în activitatea şcolii, încercând să creeze un
climat afectiv, bazat pe armonie, echilibru, transparenţă, responsabilitate şi
corectitudine. Toate aceste aspecte se reflectă pozitiv în activitatea
instructiv-educativă şi în conduita cadrelor didactice. Prima condiţie a
dezvoltării organizaţionale este formarea unei culturi puternice, proces în
care competenţele umane ale managerului sunt hotărâtoare. Managerul poate să-şi
propună, să menţină sau să schimbe cultura organizaţională.
Tipul dominant de cultură al
organizaţiei noastre este o cultură de tip sarcină. Acest tip de cultură este
centrat pe exercitatea sarcinii şi orientat spre persoană. Sarcinile sunt
distribuite în raport cu potenţialul indivizilor, valorificarea maximă a acestuia
fiind una din valorile de bază. Sub raport managerial se practică o conducere
flexibilă şi stimulativă, bazată pe valori ca încrederea în om. Din analiza
datelor în organizaţie există o anumită stare de echilibru şi un climat
favorabil. Deşi nu putem vorbi despre o cultură organizaţională şi profesională
monolitică, există în şcoala noastră tradiţii, atitudini, stiluri de
interrelaţionare, perspective comune de abordare a actului educaţional şi a
rolului şcolii. Simbolurile tradiţionale ţin de învăţământul de masă, de
educaţia pentru toţi şi creează o cultură profesională axată pe
profesor/învăţător şi pe ce are el de făcut.
Reforma învăţământului a introdus în
şcoli sloganul „educaţia pentru fiecare” cu componentele: învăţământ
diferenţiat, parcursuri individuale de învăţare, integrare, abordare
transdisciplinară, relativ dificil de acceptat de profesionişti cantonaţi în
predarea unei singure discipline. Există în şcoala noastră ritualuri de trecere
încetăţenite şi încurajate de manager care salută călduros pe noii veniţi şi
invită colegii să-i trateze cu afecţiune. Reconstrucţia culturii
organizaţionale actuale spre o cultură de tip corporativ, într-o şcoală ca a
noastră, se poate face doar prin antrenarea masivă a cadrelor didactice în
activităţi comune de proiect. Sub raport managerial am aplicat în practică o
conducere flexibilă şi stimulativă, bazată pe valori, cum ar fi: încrederea în
om, în capacităţile sale creative şi de autocontrol.
Cadrele didactice se simt implicate
stimulativ în procesul educaţional şi totodată au încredere în organizaţie. Se
caracterizează printr-un ansamblu de trăsături având ca valori dominante
cooperarea, munca în echipă, respectul reciproc, ataşamentul faţă de copii,
ataşament faţă de profesie, entuziasm şi dorinţa de afirmare. Printr-un
management participativ s-a reuşit stimularea comunicării între cadrele
didactice, între cadrele didactice şi elevi ca şi între personalul didactic şi
nedidactic şi conducere, încât fiecare membru al colectivităţii să fie un
participant activ şi responsabil la viaţa şcolii. Există spirit de cooperare,
de emulaţie; climatul din şcoală îţi dă un sentiment de siguranţă, de
echilibru. Sunt însă şi cazuri de elitism profesional, individualism, rutină,
conservatorism şi automulțumire. Relaţia de colaborare cu sindicatul: foarte
bună.
Elemente de cultură organizaţională
I. PARTEA VIZIBILĂ
a) Simboluri şi
sloganuri - exprimă cu ajutorul unor imagini simple şi în cuvinte puţine
setul de valori fundamentale și personalitatea organizaţiei şcolare: sigla şi numele şcolii; sloganul şcolii,
imnul școlii, steagul școlii.
b) Ritualurile
şi ceremoniile - exprimă şi întăresc valorile promovate de către
organizaţia şcolară: primirea noilor cadre didactice (ritual de trecere care
marchează asumarea unor noi roluri sociale); acordarea publică a premiilor şi
gratificaţiilor (întăreşte statutul persoanei respective în organizaţie); 8
Martie, zile onomastice, Crăciun, Paşte, excursii petrecute împreună (ritualuri
şi ceremonii de integrare); participarea împreună la diferite activităţi de
formare continuă (ritualuri şi ceremonii de reînnoire); primirea elevilor de
clasa pregătitoare; predarea Cheii succesului, Zilele şcolii, fesitivităţi de
deschidere şi închidere a anului şcolar.
c) Miturile şi eroii - furnizează multe
informaţii relative la cultura organizaţiei: primii directori ai şcolii; cei
mai exigenţi/indulgenţi directori; cele mai importante inspecţii.
d) Modele comportamentale - pot releva
componenţe profunde ale culturii: vestimentaţia profesorilor – conservatoare;
modul în care se salută – în funcţie de statutul social; atitudinea faţă de
uniformele şcolare – s-a acceptat adoptarea unei uniforme a şcolii; jargonul -
limbajul specific organizaţiei şcolare; îmbinarea limbajului de specialitate cu
utilizarea limbii literare.
II PARTEA INVIZIBILĂ
a) Normele - modul în care organizaţia defineşte ceea
ce este drept/corect şi nedrerept/ greşit: respectarea cadrului legislativ de
către cadrele didactice.
b) Valorile - definesc ceea ce este bun şi rău pentru
membri organizaţiei: bun – descentralizarea sistemului de învăţământ; rău –
pierderea statutului de titular.
c) Credinţele
conducătoare - valori puternic internalizate, cu rol central în dirijarea
comportamentului individual: numai împreună vom reuşi.
d)
Reprezentările - modul în care membrii organizaţiei îşi imaginează şi figurează
concepte, roluri, modele considerate ca exemplare: directorul ideal = cald,
apropiat, jovial; elevul bun = creativ, cu initiativă, curios.
e) Înţelesurile
- sensurile, semnificaţiile şi accepţiunile dominante în decodarea conceptelor
fundamentale: modul de înțelegere a educaţiei şcolare este o combinaţie a
înţelesurilor oferite de cadrele didactice.
Optica şcolii:
1. Ideea de bază în optica şcolii este convingerea că
fiecare elev poate învăţa.
2. Este responsabilitatea noastră ca educatori să
asigurăm condiţiile în care fiecare elev să dea măsura potenţialului său maxim.
3. Toţi elevii învaţă să gândească, iar lucrul pe
grupe de cooperare îi pregăteşte pentru viaţă.
4. Noi considerăm că toţi elevii sunt unici şi au
nevoi şi stiluri de învăţare proprii; au dreptul la un mediu de învăţare sigur
şi adecvat; trebuie să aibă propria responsabilitate în procesul de învăţare.
5. Noi credem că şcoala trebuie să implice şi să
folosească părinţii şi comunitatea pentru a ajuta în moduri diferite, deoarece
sunt parteneri esenţiali în procesul instructiv-formativ.
OBIECTIVUL ŞCOLII: Considerăm că elevilor trebuie să
li se dea toate oportunităţile pentru a-şi dezvolta respectul de sine,
încrederea, şi independenţa. Ei vor fi încurajaţi să le pese de cei din jur şi
de asemenea să-şi însuşească un set de valori morale şi comportamentale
însoţite de procesul educaţional.
CURRICULUM: Curriculum-ul la decizia şcolii este bazat
pe idei tradiţionale în care cadrele didactice folosesc metode, idei şi arii de
învăţare moderne. Curriculum-ul este analizat în cel mai larg sens pentru a
putea acoperi toate activităţile care implică dezvoltarea copilului. Elementele
esenţiale ale unui curriculum relevant, echilibrat şi general vor fi folosite
constructiv de-a lungul carierei şcolare a copilului.
ACTIVITĂŢI EXTRAŞCOLARE: Activităţile extraşcolare fac
parte din viaţa şcolii noastre. După progamul şcolii copiii pot participa la
cluburi: de artă, muzică, pentru teme, de joacă, limbi moderne, dans, sport,
etc. După cum vezi nu poţi să te plictiseşti la noi la şcoală. Trebuie să fie
ceva pentru fiecare şi noi îi încurajăm să participe la cât mai multe.
DISCIPLINA: Scopul nostru în legătură cu disciplina
este: - să dezvolte ideea de autodisciplină şi de a fi răspunzător pentru ceea
ce face; - să fie create condiţii pentru: desfăşurarea procesului educaţional
în condiţii corespunzătoare, respectul reciproc, grija pentru mediu. Aceste
lucruri pot fi îndeplinite într-o atmosferă plăcută, în care elevii pot să îşi
folosească potenţialul la maxim, atât în clasă cât şi în timpul activităţilor
extracurriculare. În schimb, se cere o atitudine pozitivă, recompense şi
afişarea unui exmplu bun. Elevii acceptă mai uşor un set de reguli dacă acestea
sunt bine înţelese, aplicate constant şi cu dreptate şi dacă arată că sunt
rezonabile şi eficiente. Elevii devin confuzi când există o varietate de
atitudini şi cereri. Astfel este vital pentru cadrele didactice să cunoască şi
să aplice regulamentul şcolii.
CUM NE POT AJUTA
PĂRINŢII?
1. Să
le amintiţi de codul bunelor maniere.
2. Să
îi învăţaţi să respecte mediul şi proprietatea altora.
3.
Să îi învăţaţi să respecte pe cei din
jur.
4.
Să le daţi şansa să vă ajute acasă.
5. Să
nu îi lăsaţi să vorbească necorespunzător şi daţi un exemplu bun în acest sens.
6. Să
veniţi la şedinţele cu părinţii.
7. Să
verificaţi temele.
8.
Să îi învăţaţi să respecte profesorii.
9.
Să fiţi siguri că au tot ce le trebuie
pentru ore.
10.
Să îi învăţaţi importanţa onestităţii.
11.
Să nu vorbească tare sau agresiv.
PREGĂTIREA COPIILOR PENTRU ŞCOALĂ: Când copilul
dumnevoastră va începe şcoala el va fi scos din mediul familial şi va fi pentru
prima oară membru al comunităţii. Acest lucru poate fi destul de dificil atât
pentru copil cât şi pentru părinte, deci trebuie pregătit din timp, de exemplu
să le daţi şansa să se descurce singuri. Încercaţi să puneţi accent pe cititul
poveştilor şi nu pe ascultat. Citiţi împreună şi discutaţi. Întotdeauna
răspundeţi la întrebările lor şi nu îi descurajaţi. Încă din primele zile ale
şcolii este important să-i încurajaţi să vorbească despre ce s-a întâmplat
acolo.
COPIII LA ŞCOALĂ: Copilul trebuie să citească pentru a
înţelege, deci el trebuie să fie încurajat să facă acest lucru. Ceea ce se
întâmplă la şcoală nu este de ajuns şi trebuie să fie suplimentat acasă.
Părintele este profesorul ideal de acasă. Dumneavoastră veţi şti ce poveşti
trebuie citite copilului şi este vital să începeţi acest lucru din fragedă
vârstă. Copiii nu trebuie grăbiţi ci lăsaţi să progreseze în ritmul lor şi nu
îi influenţaţi dând exemplu pe alţi copii pentru că această comparaţie este
inutilă şi provoacă nervozitate. Copiii trebuie să citească acasă cel puţin
10-15 minute în fiecare zi şi veţi observa un progres. De asemenea interesul
dumneavoastră pentru ceea ce face îl va încuraja şi mai mult. Părinţii sunt
modele după care copilul îşi construieşte atitudinea, personalitatea,
manierele, limbajul şi valorile. Dacă doreşti să suplimentezi lecturile
copilului discută cu profesorul/învăţătorul şi cere opinia lui în legătură cu
acest lucru. Relaţia părinte-educator este foarte importantă ptentru educaţia
lui.
TEMELE: Noi considerăm că tema poate ajuta la consolidarea
cunoştinţelor şi să-l pregătească în acelaşi timp pentru cele noi de la şcoală
. Profesorul şi părintele pot să monitorizeze progresul copilului şi să
încurajaze obiceiul de a învăţa în linişte. Tema implică un program cum ar fi:
scris, înmulţirea, citit, matematică, engleză, observaţii ştiinţifice sau
procurarea de materiale pentru lecţiile de a doua zi. Întotdeauna verifică
tema. Nu îl ajuta pentru că scopul acesteia nu se mai realizează. Laudă-l când
a reuşit, încurajează-l când este în dificultate, dar niciodată nu-l forţa să
lucreze. Ai grijă cu folosirea televizorului/calculatorului; chiar dacă are o
valoare educaţională sunt lucruri care nu trebuie văzute.
COOPERAREA ŞCOALĂ
- FAMILIE
1. Copiii ar trebui să vină la şcoala la timp, cu 5
minute înainte de a începe programul.
2. În timpul primei săptămâni de şcoală părinţii pot
însoţi copiii până în clasă.
3. După prima săptămână vă rugăm să lăsaţi copiii în
curtea şcolii pentru a putea veni singuri în clasă. Acest lucru îi învaţă să
fie independenţi de mici.
4. Vă rugăm să-i aşteptaţi în curtea şcolii la
terminarea orelor.
5. Trebuie să aibe grijă de toate cărţile luate acasă.
Se vor plăti despăgubiri pentru orice deteriorare a acestora.
6. Dacă elevul
lipseşte de la şcoală trebuie trimisă o învoire/scutire medicală. Toate
absenţele nemotivate se vor discuta în consiliul profesoral.
7. Copiilor nu li se va da voie să părăsească şcoala
înainte de terminarea orelor fără un motiv întemeiat. Trimiteţi un bilet la
şcoală şi veniţi personal să-i luaţi.
8. Trebuie precizat de asemenea că nu este necesar să
luaţi măsuri în cazul în care s-au petrecut evenimente neplăcute la şcoală;
este mai bine să veniţi la noi şi să fie lămurită problema. Se ştie faptul că
elevii nu ştiu încă să facă diferenţe între anumite remarci literare ale
adulţilor şi ce a vrut de fapt să însemne.
9. Toate aceste
lucruri au fost spuse pentru a nu exista probleme, iar procesul educaţional să
se realizeze în condiţii bune. Face parte din meseria noastră de părinţi şi
profesori să lucrăm împreună şi să eliminăm toate problemele şi să promovăm
binele, adevărul şi dreptatea. Este o meserie de 24 de ore pe zi!
CONCLUZII: Sper că această relaţie excelentă dintre
Şcoala Gimnaziala Nicu Enea şi familia dumneavoastră să continue. În afara
întâlnirilor oficiale dintre profesor şi părinte din timpul anului, când
dezvoltarea educaţională şi socială poate fi discutată obiectiv şi
confidenţial, sunteţi bineveniţi oricând pentru a vorbi despre orice problemă
legată de şcoală.
Director,
Prof Mariana Ifrim
O prezentare impresionantă a Școlii Gimnaziale Nicu Enea! Este foarte important să știm că educația copilului nostru este o responsabilitate comună între școală și părinți. Este bine să vedem că școala dumneavoastră acordă atenție nevoilor educaționale individuale ale fiecărui copil și îi încurajează să se perfecționeze. Voi recomanda cu siguranță școala dvs. prietenului meu din NewCasinoRO. Sunt sigur că această abordare îi va ajuta pe copii să se dezvolte în mod cuprinzător și să își atingă potențialul maxim.
ReplyDelete